Zijn asfaltproducenten klaar voor de verplichte Europese Environmental Product Declaration (EPD) en het Digitaal Product Paspoort (DPP)?

EPD, CPR, CE, DoP en DPP? Als asfaltproducent krijg je (binnenkort) te maken met Europese regelgeving die producenten verplicht om inzicht te geven in de milieuprestaties van hun product. Op basis hiervan kunnen afnemers vergelijken en weloverwogen kiezen voor duurzame opties. Mantijn van Leeuwen, projectleider van de Kennislijn Duurzaamheidskaders van Nationaal Platform Duurzame Wegverharding (NPDW), licht toe wat dit betekent en hoe asfaltbedrijven hierop kunnen voorsorteren. 

Cc5f3fd7 e7af 444d 819b d1108bb283a4

Mantijn: “Nu al geldt dat alle producten op de Europese markt een CE-keurmerk moeten hebben dat aangeeft dat de fabrikant verklaart dat het product voldoet aan de geldende Europese wetgeving op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. Om een CE-keurmerk te verkrijgen, moeten producenten een prestatieverklaring (Declaration of Performance, DoP) verstrekken om aan te tonen dat hun product voldoet aan de bouwproductenverordening (Construction Products Regulation, CPR). Het geeft de prestatiekenmerken van een product weer, waardoor inkopers kunnen vergelijken en weloverwogen kunnen beslissen. Een onderdeel van de CPR is de duurzaamheid van het product. Dit onderdeel was tot nu toe nog niet nader ingevuld, maar dat gaat nu veranderen.”

Op komst: CO2 footprint in Environmental Product Declaration (EPD)

Producenten zijn al gewend geraakt aan het opstellen van een EPD. Dit is nu nog vrijblijvend, maar dat blijft niet zo. Mantijn: “Steeds meer opdrachtgevers vragen erom en binnen enkele jaren zullen asfaltproducenten door de EU verplicht worden om hun CO2 footprint aan te geven op hun Declaration of Performance (DoP). Dat zorgt ervoor dat het voor opdrachtgevers gemakkelijker wordt om aanbieders te vergelijken op duurzaamheid doordat alle partijen op uniforme wijze rekenen en rapporteren.”

“Het goede nieuws is dat we in Nederland goed zijn voorbereid op deze aankomende Europese verplichting. We hebben namelijk, als enig Europees land, zorgvuldig uitgewerkte Product Category Rules voor asfalt die recent zijn geupdate (PCR Asfalt 2025). Deze PCR zorgt ervoor dat je de milieuprestaties van asfalt op uniforme wijze kunt beoordelen en vergelijken. Dit creëert een gelijk speelveld, waarbij alle partijen dezelfde uitgangspunten hanteren en zich kunnen onderscheiden op basis van duurzaamheid.”

Voor de Europese Environmental Product Declaration (EPD) wordt de Europese industrie gevraagd om zelf regels op te stellen. In Nederland is daarvoor Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) aan zet dat samen met de normalisatie-instituten uit de andere Europese lidstaten samen met het European Committee for Standardization (CEN) tot overeenstemming moet komen voor de nieuwe geharmoniseerde EU-regels die voor alle aanbieders in de EU gaan gelden. Mantijn: “NEN zou de Nederlandse PCR Asfalt 2025 kunnen aanbieden aan CEN ter inspiratie. In de werkgroep die aan de PCR werkt is hier al over nagedacht.”

Conclusie voor wat betreft de Environmental Product Declaration (EPD): “Asfaltproducten die hun milieuprestaties in kaart brengen volgens de nieuwe PCR Asfalt 2025 werken niet alleen in Nederland volgens de laatste geüniformeerde rekenregels, maar sorteren ook al voor op aankomende Europese EPD wetgeving.”

Op komst: Digitaal Product Paspoort (DPP) om duurzaamheid en transparantie te verbeteren

Dan is er nog een richtlijn op komst waar asfaltproducenten rekening mee dienen te houden. Vanaf 2027 wordt het digitaal productpaspoort (DPP) stap voor stap verplicht. Er wordt nu prioriteit gegeven aan de categorieën textiel, staal en aluminium, meubels, banden en matrassen. Andere categorieën volgen daarna. Het is nog niet bekend wanneer de DPP-verplichting in gaat voor asfalt.

Mantijn: “Het digitale productpaspoort (DPP) is onderdeel van de Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) die producten duurzamer wil maken door eisen te stellen aan het ontwerp van producten die in de EU worden verkocht. Met het digitale productpaspoort (DPP) wil de EU de duurzaamheid en transparantie van producten verbeteren. Dit paspoort bevat informatie over de herkomst van materialen, de samenstelling van het product, de productiemethoden, het gebruik, de onderhoudsvereisten, de afvalverwerking en recyclingmogelijkheden. Zo kunnen consumenten en bedrijven beter geïnformeerde keuzes maken en zo bijdragen aan een circulaire economie.”

Conclusie voor wat betreft het digitale productpaspoort (DPP): “Alhoewel nu nog niet bekend is vanaf wanneer asfaltproducenten verplicht worden om inzicht te geven in de duurzaamheid van hun producten, is het wel aan te raden om de ontwikkelingen te volgen. Ook hier biedt de vernieuwde PCR Asfalt 2025 mogelijk al een goede basis waarop voortgebouwd kan worden.”

Nationaal Platform Duurzame Wegverharding (NPDW)

Samen met overheden, bedrijven en kennisinstellingen werkt Nationaal Platform Duurzame Wegverharding (NPDW) aan duurzame wegen die langdurig in topconditie blijven voor intensief gebruik. Dit bespaart kosten, verkleint onze ecologische voetafdruk en bevordert de mobiliteit; een randvoorwaarde voor een sterke economie. NPDW verenigt álle partijen in de wegverhardingssector en werkt samen aan één geharmoniseerde aanpak. Zo werken we samen aan duurzame wegen.

Meer weten over de nieuwe duurzaamheidsrichtlijnen en hoe je daarop kunt voorsorteren? Neem dan contact op met Mantijn van Leeuwen, projectleider van de Kennislijn Duurzaamheidskaders van Nationaal Platform Duurzame Wegverharding (NPDW) via mantijn@npdwegverharding.nl of 06 227 543 64.

NPDW Visual 1 2
Samen bouwen aan duurzame wegen: doet u ook mee?

Wilt u meer weten over Nationaal Platform Duurzame Wegverharding (NPDW)? Wilt u meedenken of meedoen of heeft u een vraag?

Neem dan contact op met onze programmamanagers:

Jan van de Water
jan@NPDWegverharding.nl of
06 53 66 39 95 of

Karlijn Mol
karlijn@NPDWegverharding.nl
06 43 84 37 56

Meld u aan voor de NPDW nieuwsbrief
en volg ons op LinkedIn

Zie ook 

06-11-2025

Actualisatie roadmaps voor een circulaire en klimaatneutrale infrastructuur

OTAR publiceerde een artikel waarin Marc de Rooy van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Nina Phillips van Rijkswaterstaat en Josephine van Schendel van Haskoning vertellen over de actualisatie van de roadmaps voor een klimaatneutrale en circulaire infrastructuur. De eerste versies uit 2023 waren vooral geënt op de werkpakketten van Rijkswaterstaat en ProRail. Nu worden ze verbreed naar provincies, gemeenten en waterschappen. De focus ligt op het uitvoeren van concrete maatregelen.